کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی

دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی

دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دانشجویان پرستاری در بالین استقلال حرفه‌ای ندارند


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

دانشجویان پرستاری در بالین استقلال حرفه‌ای ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با انتقاد از اینکه دانشجویان پرستاری در بالین استقلال حرفه‌ای ندارند و جو حاکم کاملاً پزشک‌سالارانه است، گفت: از این‌رو شرایط برای استفاده از دانش تئوری برای دانشجویان پرستاری در بالین فراهم نیست.

دانشجویان پرستاری در بالین استقلال حرفه‌ای ندارند
  

سیمین جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری، اظهار کرد: هم‌اکنون پرستار مطیع محض دستورات پزشکان هستند و دیدگاه وزارتخانه و همه‌ شهرهای کشور پزشک‌سالارانه است و پرستار اجازه‌ کار مستقل را ندارد و نمی‌تواند از دانش در عرصه استفاده کند.

وی با بیان اینکه پرستاران اجازه‌ عملکرد آزادانه در بخش را ندارند، افزود: به اعتقاد من هم‌اکنون نامعادله‌ مسئولیت و اختیار حاکم است، به‌عبارتی اختیار و استقلال را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وجود مسایل حاشیه‌ای چون حاکمیت بالینی و اعتباربخشی ادامه داد: اعتباربخشی کاغذبازی است و پرستاران را درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌کند و از وظیفه اصلی خود که همانا ارائه مراقبت‌های بالینی است باز می‌مانند.

جهانی گفت: همه‌ اینها باعث عدم انگیزه و بی‌علاقگی در پرستاران شده است و پس از فارغ‌التحصیلی در عرصه و یالین با این موارد مواجه هستند.

وی افزود: درگیری مسایل حاشیه‌ای به بی‌انگیزگی پرستاران در بالین منجر شده، مسایل مالی و حقوقی آنها هم مزید بر علت در بی‌انگیزگی پرستاران در بالین شده است، از این‌رو پرستاران تمایل چندانی به استفاده از دانش روز دنیا در عرصه و بالین ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه پرستاران در سیستم آموزشی انگلیس در دوره‌ چهار ساله پرستار متخصص تربیت می‌شوند، ادامه داد: بدین ترتیب که دروس عمومی در 2 سال نخست آموزش و 2 سال بعد دروس تخصصی ارائه می‌شود و بدین ترتیب عرصه‌ کار برای آنها مشخص می‌شود.

وی آموزش تئوری را از بالین کاملاً جدا دانست و افزود: پرستار باید دیدگاه آموزشی داشته باشد و با کل مسایل و مشکلات آگاه باشد.       

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، خاطرنشان کرد: برای تربیت افراد مجرب باید از روش‌های سنجش بالینی نوین استفاده شود که اغلب یا اساتید آگاه نیستند و یا امکانات آن برای اساتید فراهم نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.